Țara Surâsului Fr. Lehar
Sâmbătă, 4 februarie 2023, ora 18:30
Sala Teatrului
aprox. 2 ore 30 min, o pauză
Operetă
„Țara surâsului” este o operetă romantică în 3 acte de Franz Lehar.
Libretul aparține lui Ludwig Herzer și Fritz Lohner – Beda după o inspirație antecedentă a lucrării ,, Die gelbe Jacke” (Tunica galbenă) de Victor Leon.
Acțiunea se desfășoară la Viena și Pekin în anul 1912. Premiera mondială a operetei „Țara surâsului” a avut loc pe 10 octombrie 1929 la Teatrul Metropol din Berlin.
Premieră la Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” a avut loc pe data de 19 iunie 2022.
Artiști
Distribuție
Regia artistică LUCIA CICOARĂ-DRĂGAN
Scenografia și costume DANIELA VLĂDESCU
Coregrafia MIHAI MÎNDRUȚIU
Pregătirea muzicală SILVIA ȚIGMEANU, NATALIA GRIBINIC, ANDRADA ȘTEFAN
Producție NICOLETA ONAȘ
Maestru lumini THEODOR PETRICILĂ
Maestru sunet DENIS MUSTAFA
Soliști LAURA EFTIMIE, RĂZVAN SĂRARU, IULIAN BRATU, MIRCEA GĂVAN, IULIA STĂNEI, AURELIAN GHIȚOI, DAIANA GAVRILESCU, OCTAVIAN MINEA, PETRE BULGARU, ROBERT SAFTA, IONUȚ NEAGU, CRISTIAN PARMAC, SILVIU VIZAN, SEBASTIAN PASCALE, ANDREI BĂICAN, EUGEN FLOREA, LUMINIȚA CRISTEA, MARIAN IRIMIA, GABRIELA DOBRE, GAROFIȚA GÂDEI, ELENA VÂJOREL, VERONICA RACEALĂ, RALUCA DĂRĂBAN, IONUȚ BOANCHEȘ, ș.a.
Conducerea muzicală TIBERIU DRAGOȘ OPREA
Maestru cor ADRIAN STANACHE
Orchestra, Corul și Baletul Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski”
Media
Galerie foto
Despre
Rezumat
Cuvântul regizorului
„Țara surâsului” este o operetă romantică în 3 acte de Franz Lehar.
Libretul aparține lui Ludwig Herzer și Fritz Lohner – Beda după o inspirație antecedentă a lucrării ,, Die gelbe Jacke” (Tunica galbenă) de Victor Leon.
Acțiunea se desfășoară la Viena și Pekin în anul 1912. Premiera operetei „Țara surâsului” a avut loc pe 10 octombrie 1929 la Teatrul Metropol din Berlin.
Aș putea să descriu această minunată călătorie pe aripa unui vis prea frumos spre a rămâne veșnic adevărat. Lucrarea toată este o bijuterie strălucitoare ce te poartă într-o lume aparte unde toate necazurile se pierd în neant. Muzica e terapia spirituală a oricărui suflet iar povestea noastră aduce în lumină iubirea. Iubirea dintre patru inimi îndrăgostite: Liza cu Sou Chong, Gustav cu prințesa Mi, care în cele din urmă se despart din cauza mentalităților diferite de cultură, tradiție, obiceiuri și gândire.
Opereta este lipsită de un Happy End, dar compoziția și inspirația ariilor, a duetelor și a părților corale i-au adus lui Lehar succesul și faima binemeritată. Fiind bun prieten cu marele G. Puccini , Lehar s-a lăsat purtat de valul operei în care vocile urmăresc tehnica vocală a stilului belcanto.
Personajele își aprind iubirea din prima clipă, iubirea lor e puternică, iubirea lor nu se destramă. Iubirea lor se sacrifică prin despărțire și mai ales suferință imaginându-și același soare care le va încălzi sufletele chiar și atunci când sunt departe unul de celălalt, îmbrățișând imensele răscoliri sufletești. De aceea pe afiș am gândit în prim plan silueta unei splendide femei care merge spre infinit luând cu ea un imens buchet de inimi în loc de roșii trandafiri. Ea se întoarce în lumea ei de unde a venit, ținând în inimă dragostea lui, luând cu ea iubirea înfocată și imensitatea auratelor trăiri. Acesta este simbolul iubirii în care cele două perechi minunate de îndrăgostiți își spun pentru totdeauna adio. Dragostea lor se transformă în fantezia unui vis minunat. O frumoasă poveste de iubire!
Viena de la începutul secolului 19.
Liza, alintata fiică a contelui Ferdinand von Lichtenfels se îndrăgostește de prințul Sou- Chong, care este atașat al Ambasadei Chineze la Viena. Aura lui exotică și felul său de a fi „altfel”, o fascinează.
La vila contelui Ferdinand von Lichtenfels, are loc petrecerea organizată în onoarea fiicei sale Liza cu ocazia obținerii premiului I la călărie.
La această serată este invitat și prințul Sou Chong încântat de frumusețea Lizei. Urmează prima întâlnire având ca pretext, o ceașcă de ceai. Din dorința arzătoare de- a rămâne un pic singuri, simt chemarea inimilor și șoapta cuvintelor dulci de iubire, îndrăgostindu-se reciproc în primăvara de april al vieții lor. Flori de măr și liliac, parfum îmbătător, mireasma iubirilor. La această serată absolut încântătoare, Sou Chong este căutat de Taschi, omul său de încredere care îi aduce o veste foarte importantă. Din acea telegramă primită, Sou Chong află de investirea sa într-o funcție de mare rang în țara sa. El trebuie să părăsească Viena ca mâine în zori să plece spre China.
Liza ia o hotărâre pe moment, cere binecuvântarea tatălui său și pleacă alături de el în China.
Sfârșitul actului I și PAUZA
Intrăm într-o altă lume, China cu obiceiurile și tradițiile lor milenare, pagode, ornamente, costume, caligrafie și pictură, dragoni, sculpturi, mătăsuri.
La sosirea în China, urmează pentru Sou-Chong marea CONFERIRE a TUNICII SACRE, simbol al supremului Om la conducerea țării. În dimineața zorilor cele patru viitoare mirese își fac apariția împreună cu alte patru însoțitoare fecioare, la un cântec și dans ritual unde își exprimă bucuria de a deveni soții de mare rang. Liza își trăiește clipele ei de iubire și fericire învățând să se obișnuiască cu tot „noul” care i se pregătește. Ea nu știe încă de nuntă, dar când va afla, îi va fi foarte greu. De festivitatea „ TUNICII SACRE” știe, însă nu are voie să asiste. Totuși îi dăruiește iubitului ei un medalion cu poza ei. Sou- Chong pare foarte mișcat de cadou și îl pune la gâtul său asigurând-o că este cu adevărat mărturia dragostei supreme. Liza se retrage îmbătată de iubire așteptându-și iubitul după ceremonie. Va veni, se vor iubi, vor zâmbi cu dragoste și fericire.
Odată cu zorii dimineții se adună invitații nobili și domni din înalta societate chineză precum și invitați de prin alte țări și continente.
Pregătirea festivității este acompaniată de o muzică superbă din suita Baletului chinezesc –partea I.
Aici sosesc stegarii, apoi se prezintă dragonul sub o formă interesantă și în mare fast.
Baletul aduce un mare aport la compoziția acestei suite, defilări, dansuri și mai apoi prezentarea TUNICII SACRE urmată de sosirea lui SOU-CHONG. Totul se petrece într-o sobrietate de astfel de sărbătoare de mare rang. Imnul de slavă răsună imediat de la sosirea prințului. Ritualul preoților ce oficiază ceremonia are o ținută măreață, răspunsul corului în vocalize orientale dau o nuanță deosebită contextului în care ne aflăm.Gongul este specific și întotdeauna prezent în ritualurile sacre. Păstrătorul legilor respectiv unchiul TSCHANG a pus iubirea lui SOU-CHONG pe ultimul plan, neținând cont de sentimentele sale de iubire pentru Liza.
După investire apar personajele noi, micuța Mi și Nuky – eunucul șef urmat apoi de dojana unchiului Tschang pentru apariția lui Mi îmbrăcată în rochie de tenis.
Nu este scutit nici Sou-Chong de o sumedenie de lucruri „neplăcute” care nu-i plac unchiului. Exemplul este accentul de dispreț și indiferență ce-l poartă Lizei. Insistă asupra căsătoriei cu cele patru femei din dinastia PALUNDEN amenințându-și nepotul cu „femeia albă” care după căsătorie nu mai are ce căuta la palat. Și chiar dacă rămâne.. va fi sclavă sau concubină. Trece investirea iar Sou Chong aleargă cu inima plină s-o îmbrățișeze pe Liza acolo în grădină unde ea îl așteaptă.Liza din nou împreună cu dragostea ei în paradisul fericirilor. După plecarea celor doi îndrăgostiți, apare prințesa Mi însoțită de Nuky -eunucul șef. Câteva picanterii ușoare distrează publicul și ne introduce în lumea prințesei Mi înconjurată de fete tinere și vesele ce știu a dansa frumos.
Pe neașteptate își face apariția Gustav, nu altul decât cel ce în actul 1 i-a cerut mâna pentru căsătorie. Fiind refuzat acceptă titlul de cel mai bun prieten. Își merită titlul fiindcă vine ca atașat al ambasadei din Viena la Pekin . Nimic întâmplător, dorește să afle dacă Liza este fericită, dacă o duce bine. Strecurându-se în palat, îl întâlnește pe Nuky de la care află de căsătoria prințului cu cele patru soții. Cu bucurie se întâlnește cu Liza care nu știa nimic de căsătorie, astfel află de la el toată această poveste. Apare Sou-Chong alături de Tschang în drumul spre oficierea căsătoriei sale.
Întrebat de Liza dacă este adevărat, Sou-Chong confirmă acest lucru însă conturează ideea unui eveniment formal pentru el. Sou-Chong o asigură încă o dată pe Liza că este o ceremonie formală.
Rămas la urmă, Tschang mărturisește Lizei și lui Gustav tocmai contrariul spunând: „ După căsătorie , femeia albă nu poate rămâne în căminul său” Din clipa aceasta relația lor se îndreaptă spre o despărțire definitivă. Motivul? Legile lor milenare și rigide.
Urmează suita de balet chinezesc partea a IV a; aici se oficiază căsătoria celor patru mirese cu prințul.
La sfârșitul suitei apare Liza care acum este fermă pe situația ei, dorește reîntoarcere în patria ei fiindcă și-a dat seama de gravitatea situației : Nunta nu a fost formală.
Și gingașa prințesă Mi împarte aceeași soartă tristă cu a Lizei. Duetele Mi – Gustav spun totul despre iubirea lor care se destramă din aceleași motive. Sou – Chong încearcă să câștige timp, de aceea bate din gong și amenință supușii cu pedeapsa capitală în cazul în care Liza reușește să fugă.
Sou Chong numai cu el îngână „ A fost un vis ce s-a sfârșit” Aici cade cortina actului al II lea
Actul al III se deschide cu un suav tablou de cânt și poezie alături de prietenele ei din palat. Unele cântă la harfe, altele citesc textul din cartea lor de cântece.
Un moment vesel ni-l oferă talentatul Nuky prin conversațiile sale cu diverse persoane, luminând puțin norișorul ce a ascuns bucuriile. Micuța Mi își cântă cu tristețe despărțirea de drăguțul ei „ scump”. Tschang intervine în ajutorul Lizei de a fugi, mulțumindu-i în cele din urmă pentru sacrificiul făcut. Liza cu Gustav urmează drumul indicat de preot iar din senin în fața lor apare Sou-Chong. Liza e speriată, Sou- Chong resemnat îi cere iertare pentru cuvintele mai grele rosite de el. Bate de 5 ori din gong .. Se adună eunucii împreună cu Nuky și doamnele din palat. Acesta se adresează acestora: „ Străinii au voie să părăsească palatul, Din acest moment nimeni nu are voie să-i urmărească. Întoarceți-vă privirea de la ei ”
Am ajuns la despărțirea celor patru suflete întristate fiindcă probabil nu se vor mai vedea vreodată.
Gustav și Liza ies din palat, Mi și Sou Chong rămân uitându-se după ei, apoi cu medalionul primit în dar, îngenunchează cântând acompaniat de un violoncel, prima strofă din celebra arie „Tu ești iubirea mea”. Apoi, ultimele fragmente printre lacrimi cântate sunt „ Taci și zâmbește –ntotdeauna/ Și dorul să-l ascunzi ca pe-o taină a ta ” Dar… viața merge mai departe, aceasta trebuie să fie filozofia destinului nostru mulțumind mereu lui Dumnezeu pentru tot ce ne-a dăruit cu atâta mărinimie.
Cortina coboară pentru un foarte scurt popas după care reluăm veselia și bucuriile vieții la cortină ridicată. Tot corul și toți soliștii vor melodia aplauzelor: „Eu cu tine, tu cu mine/ La un fel suntem/ Diferența de culoare nici n-o mai vedem/ Eu cu tine tu cu mine/ Azi și peste tot/ Eu te iubesc, tu mă iubești și asta este tot”.
În finalul operetei, doresc să adresez câteva cuvinte de mulțumire tuturor participanților la acest spectacol: maestrului de lumini – Theodor Petricilă; maestrului de sunet – Denis Mustafa; pianistelor – Silvia Țigmeanu, Natalia Gribinic, Andrada Ștefan , maestrului de cor – Adrian Stanache, dirijorului Tiberiu Dragoș Oprea, șefului de producție – Nicoleta Onaș, membrilor croitorie, tapițerie, tâmplărie, bufatorie și modistei; tuturor mașiniștilor. Am lăsat la urmă, dar nu în ultimul rând baletul, inițiat de maestrul coregraf Mihai Mândruțiu ce a adus o notă de culoare, prospețime, profesionalism și grandoare. Un om minunat, o carieră de excepție și în continuare PASIUNE, PASIUNE, PASIUNE. Mulțumesc din inimă pentru minunata colaborare cu teatrul de la malul mării, cu valurile mereu neobosite de a ne încânta liniștea interioară.
Mulțumesc DOAMNEI DANIELA VLĂDESCU pentru invitația de a regiza acest spectacol și pentru încrederea acordată. Există o singură cale de mulțumire : DĂRUIREA MEA CU TOATĂ INIMA ÎN ACȚIUNEA NEOBOSITĂ DE A CREEA.
Admir SCENOGRAFIA, COSTUMELE și BUNUL GUST AL CULORILOR și ce să zic mai mult decât un MARE BRAVO și SINCERE FELICITĂRI ÎNCĂRCATE CU IUBIRE. ȘI…. asta este esența: DOUĂ FOSTE CÂNTĂREȚE DE OPERĂ AU CLĂDIT ALĂTURI DE MIHAI MÂNDRUȚIU UN REGAL REMARCABIL.
Conf. Univ. Dr. Lucia Cicoară Drăgan – Regizor de operă