PREMIERĂ - UN CENTENAR DE MUZICĂ ROMÂNEASCĂ

Concert simfonic, Operă, Balet

Vineri, 2 noiembrie 2018 – ora 18.30 – Sala Teatrului

Regia artistică, scenografia, light design Mc. RANIN
Coregrafia HORAȚIU CHERECHEȘ
Conducerea muzicală CRISTIAN BRÂNCUȘI
Solişti
ALEXANDRU TOMESCU vioară, MARIN CAZACU violoncel, HORIA MIHAIL pian, SEBASTIAN TEGZEȘIU vioară, ANDREEA BRATU pian, SMARANDA DRĂGHICI, IONELA DUMA, LAURA EFTIMIE, MIHAELA IONESCU, ELENA ROTARI, SILVIA SIMIONESCU, STELA SÎRBU, DANIELA VLĂDESCU, LUCIA MIHALACHE, MĂDĂLIN BĂLDĂU, DORU IFTENE, RĂZVAN SĂRARU, MARIUS EFTIMIE, BOGDAN OCHEȘEL
Dirijor INGA POSTOLACHE
Solişti balet
ADRIAN MIHAIU, IRINA GANEA-MIHAIU, BOGDAN BÎRSĂNESCU, MAYU TAKAHASHI, MIZUKI KUBOTA, DOUGLAS STEWART, RYAN BROWN
Orchestra, Corul și Baletul Teatrului Național de Operă și Balet “Oleg Danovski”
Maestru cor ADRIAN STANACHE

 

Conferenţiar Universitar la Facultatea de Teatru şi Televiziune din cadrul Universităţii “Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, doctor în Artele Spectacolului, cu un masterat (coordonat de George Banu şi Monique Borie) obţinut la Sorbona (Paris) şi un doctorat în arte la Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică (Bucureşti). După debutul său ca regizor în 1985, la Studioul “Casandra”, Mihai Constantin debutează şi la Sibiu, unde , în câţiva ani, devine unul dintre copiii-minune ai teatrului românesc, având o ascensiune fulminantă. Pe lângă excelentele lui montări sibiene, se face remarcat şi ca un foarte bun scenograf. La scurt timp după debut, în anul 1989, emigrează în Franţa unde reuşeşte să producă şi să monteze spectacole, să realizeze scenografii şi să regizeze. Mai mult, creează o companie de teatru numită “Anamorphoses Spectacles”, lucrează la Euro Disneyland Paris, predă cursuri de artă şi lucrează câţiva ani ca redactor colaborator la Radio France International şi ca și comisar de expoziţii la Centrul Pompidou. În 1998 revine la Sibiu, unde regizează spectacole precum: “Picnic pe lângă câmpul de luptă”, Romeo şi Julieta”, Don Quijote”, “Nunta lui Figaro”, “Avatarii faraonului Tla, ş.a. Urmează un lung şir de spectacole în care regizorul McRanin îşi etalează cu prisosinţă măiestria sa scenografică. Scenografiile sale sunt de un rafinament şi de o frumuseţe cum rar se pot vedea pe scenele noastre. Costumele sunt fabuloase, în special acolo unde barocul îşi face simţită prezenţa, materialele, croiurile şi cromatica fiind stapânite la perfecţie. Detaliile sunt atent construite, nimic nu este lăsat la întâmplare, de la peruci, eşarfe, machiaje, până la pantofi, cu o autentică formă a originalului. Semnătura sa la realizarea decorurilor sau a costumelor devine un fapt artistic firesc, iar colaborările sale scenografice cu regizori importanţi se înmulţesc. Semnează scenografii pentru Mihai Măniuţiu, Alexander Hausvater, Di Trevis, Kemal Başar, Suren Şahverdian şi mulţi alţii. În zona teatrului de stradă, McRanin este un pionier. Festivalul de la Sibiu a cunoscut primele mari montări stradale datorită lui. Cine ar putea uita revărsarea de forţe artistice, coordonarea perfectă a actanţilor, uriaşa scenotehnică, decorurile fastuoase şi costumele flamboaiante ale spectacolelor “Ioana d’Arc”, “Divina Comedie” sau “Satyricon”, care deschideau Festivalul de Teatru de la Sibiu? În acest domeniu, aportul scenografic este copios. Iar McRanin poate fi considerat părintele teatrului de stradă din România! Nu mai puţin interesantă este cariera sa managerială. După perioada sibiană, McRanin purcede la înfiinţarea unui magnific Teatru la Târgovişte: Teatrul “Tony Bulandra” pe scena căruia vor monta Mihai Măniuţiu, Laura Oniga, Victor Ioan Frunză, Alexander Hausvater, Suren Şahverdian, Di trevis, Sorin Militaru, Florin Piersic jr., Horaţiu Mihaiu ş.a. Pentru o scurtă perioadă se mută la Deva, unde, datorită eforturilor sale, repune pe picioare un Teatru ieşit din circuit (fostul Teatru de Revistă, Deva) şi îl binecuvântează cu o clădire superb renovată. După două stagiuni, în care a pus bazele unei trupe şi a unui repertoriu, se reîntoarce la Târgovişte, pentru a desăvârşi construirea Teatrului pe care îl înfiinţase şi pe care şi-l doreşte a fi unul dintre marile centre de creaţie teatrală. În tot acest timp, activitatea sa de scenograf a continuat discret, deşi motive de a fi remarcat ar fi avut din plin. Printre excelentele sale scenografii, trebuie menţionate neapărat cele de la “Deşteptarea primăverii”, “Martorii” sau “Mica noastră stabilitate”, “D’ale Carnavalului”, “Impresii”, “O vară fierbinte pe Iza”, “Un tramvai numit dorinţă”, “A douăsprezecea noapte”, “Cineva are să vină”, “Nunta lui Figaro” şi “Carmen”. Horaţiu Mihaiu – TEATRUL azi

Absolvent al Liceului de Coregrafie din Cluj-Napoca în 1988 şi licenţiat al Facultăţii “Gheorghe Dima” – Artele spectacolului – promoţia 2010, Horaţiu Cherecheş îşi începe cariera ca solist al Operei Naţionale Române, apoi se îndreaptă către Opera din Nice, Franţa. În 1992 devine prim-solist al Teatrului de Balet “Oleg Danovski” unde evoluează cu un repertoriu impresionant cu care fascinează publicul atât din ţară, cât şi din străinătate: “Giselle”, “Don Quijote”, “Cei trei muschetari”, “Cenuşăreasa”, “Spărgătorul de nuci”, “Lacul Lebedelor”, “Noaptea Walpurgiei, “Don Quijote”, “Peer Gynt”, “Mowgli”, “Romeo şi Julieta”, “Crăiasa Zăpezii”, ş.a. Colaborează cu numeroase teatre ca balerin dar şi ca profesor (Academia de Dans “Forza et Costanza” Brescia-Italia, Şcoala de dans “Pierre Tavernier” Atena-Grecia), creând mai apoi numere coregrafice din care amintim: ”Traversee”; ”Îngeri”; ”Eva”; ”Interferenţe”; ”Pasiuni”; ”Inocenta”; ”Wind”. Ca şi coregraf, aduce primul balet neoclasic la TNOB “Oleg Danovski” ”Agon”, urmând un mare balet clasic ”Cenuşăreasa”. Alte spectacole pentru care semnează regia şi coregrafia sunt: ”L’heure d’or de Paris”, ”Amor Caliente”, ”Romeo şi Julieta”, ”Enesciana”, ”Crăiasa Zăpezii”, ”Frumoasa şi Bestia”. În anul 2015, în cadrul Galei Premiilor Operelor Naționale, a fost desemnat cu premiul pentru cel mai bun coregraf de balet clasic pentru spectacolul “Romeo şi Julieta”, iar în 2016, a primit premiul “Cel mai bun coregraf ” pentru spectacolele “Enesciana” şi “Crăiasa Zăpezii”. Pentru întreaga sa activitate artistică a primit distincţia de Cavaler al Ordinului Meritul Cultural, categoria Arta spectacolului. Este Lector Universitar al Facultăţii de Arte din cadrul Universităţii “Ovidius” şi Doctorand al Şcolii doctorale “Sigismund Toduţă”, specializare – Regie coregrafică.

“…Dirijor cu o puternică individualitate…”, “…fiecare gest surprinde esenţa muzicală într-un mod admirabil…”, “… Orchestra de Cameră condusă magistral de către dirijorul – compozitor Cristian Brâncuşi…”. Absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti – secţiile dirijat de orchestră şi compoziţie – Cristian Brâncuşi a participat la cursuri de măiestrie interpretativă susţinute de Igor Markevitch (Weimar – 1975), Karl Osterreicher (Viena – 1976 – 1977) şi
Sergiu Celibadache (Germania – 1978 – 1982). Între anii 1977 – 1983 a activat ca dirijor permanent al Filarmonicii “Paul Constantinescu” din Ploieşti, ulterior a îndeplinit aceeaşi funcţie la Orchestra de Studio a Radioteleviziunii Române. Din 1990 este dirijor al Orchestrei de Cameră Radio. În tot acest timp, a prezentat sute de concerte cu un repertoriu variat, de la lucruri preclasice, la creaţia contemporană. Muzician complex, este membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, al SIMC, autor a diverse lucrări camerale, simfonice şi vocal-simfonice. În 2003, i s-a acordat înaltul titlu de Doctor în muzică. Pasionat interpret al muzicii de avangardă, este deseori invitat să susţină concerte în manifestări de profil ca “Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi”, Worldmusic Days”, etc. A realizat imprimări pentru radio, televiziune, muzică de film, înregistrări speciale pentru casele de discuri Electrecord şi AKSAK (Franţa). Apariţiile sale în turnee în Italia, Germania, Polonia, Rusia, Bosnia-Hertzegovina, Bulgaria, Ungaria, Filipine, S.U.A., Spania, Venezuela, Uruguay, Franţa, Serbia, Anglia, au cucerit ovaţiile publicului şi aprecieri elagioase ale presei de specialitate. O altă latură a activităţii sale este şi aceea de formare a tinerilor dirijori. Din anul 1992 este profesor la clasa de dirijat orchestră a Universităţii Naţionale de Muzică – Bucureşti, printre studenţii săi, alături de studenţi români, numărându-se tineri dirijori din Argentina, Norvegia, Elveţia, Grecia, Coreea de Sus şi S.U.A.

Un om. O vioară. Aceste două coordonate sunt suficiente pentru a crea un Univers. Iar când omul este Alexandru Tomescu, iar vioara este un Stradivarius, se naşte un Univers locuit de creaturi sonore fascinante care se desprind din culoare şi densitate sonoră, toate menite să subjuge publicul aflat în sală. Alexandru Tomescu a dovedit că poate îmblânzi orice formă de muzică, mai ales după proiectul „Paganini – înger sau demon”, care a marcat un hotar în cariera lui. A fost momentul în care violonistul şi-a regândit identitatea şi care marchează o cotitură radicală în drumul pe care Alexandru Tomescu a pornit acum câţiva ani, acela spre schimbarea percepţiei existente în România asupra muzicii clasice. Într-adevăr, de când a revenit în ţară, după studii în Elveţia cu Tibor Varga şi Statele Unite ale Americii cu Eduard Schmieder, Alexandru a dorit să demonstreze că muzica clasică este o fereastră spre armonia cu sine şi cu celălalt, o lume deschisă tuturor şi că fiecare merită şansa de a o explora. După o mai mult decât fructuoasă carieră realizată în Europa și în lume, presărată cu succese în săli precum Théâtre des Champs Elysées – Paris, Carnegie Hall – New York sau Metropolitan Arts Centre – Tokio, sub bagheta unor Maeştri precum Valery Gergiev, Kurt Masur sau Christoph Eschenbach, Alexandru a revenit în România, unde s-a implicat în organizarea unor turnee naţionale de muzică clasică, realizate exclusiv din fonduri private. A înţeles că neconvenţionalul, ca îmbinare între profesionalism şi inovaţie este cheia pentru a atinge publicul larg, drept pentru care a devenit protagonistul unor evenimente–pilot în lumea muzicală românească. Este printre primii artişti care şi-a făcut o misiune clară din a purta mesajul muzicii clasice în oraşe româneşti în care nu există filarmonici. Angajamentul pe care şi l-a asumat în momentul în care a primit vioara Stradivarius Elder-Voicu, în 2007 a fost acela de a familiariza un număr cât mai mare de români cu sunetul splendidului instrument. După o serie aproape neîntreruptă de concerte desfăşurate în România și în lume, numele violonistului și al viorii sale au devenit sinonime perfecte.

Este solist concertist al Filarmonicii “George Enescu” şi desfăşoară o activitate intensă atât în România, cât şi în toată Europa, Asia şi cele două Americi, sub bagheta unor mari dirijori: Ghennadi Rojdestvenski, Sergiu Comissiona, Cristian Mandeal, Lu Jia, Nanse Gum, Horia Andreescu, Antoni Ros Marba, Mendi Rodan, Misha Katz, Jean Perisson. A apărut în diverse formaţii camerale alături de artişti prestigioşi ca: Valentin Gheorghiu, Vladimir Orlov, Radu Aldulescu, Viktor Tretiakov, Ilia Grubert, Mihaela Martin, Mirel Iancovici, Silvia Marcovici, Jeremy Menuhin şi ca membru al trioului “Pro Arte” (ansamblul cameral oficial al Filarmonicii “George Enescu”). Numele său a figurat adesea pe afişele unor importante festivaluri, precum cele de la Berlin, Bratislava, Bucureşti, Hong-Kong, Macao, Munchen, Milano, Mateus, Osaka, Singapore, Seoul, Sofia, Tokio, Valencia, Veneţia. În 1999, a înfiinţat Festivalul Internaţional “Enescu şi muzica lumii”, care se desfăşoară în fiecare vară la Sinaia, în preajma aniversării zilei de naştere a marelui muzician (19 august 1881). De asemenea, a înfiinţat prima orchestră naţională de tineret “Orchestra Română de Tineret”, sub bagheta lui Cristian Mandeal. Pentru activitatea sa culturală, a fost decorat cu Ordinul “Meritul Cultural” în grad de Cavaler şi a obţinut titlul de Doctor în muzică cu “Summa cum laude”. Foto: UCIMR

Pianistul Horia Mihail şi-a făcut debutul în oraşul natal, Braşov, la vârsta de 10 ani, interpretând “Concertul în Re major” de J.Haydn, sub bagheta lui Ilarion Ionescu – Galaţi. Şi-a definitivat studiile muzicale în România cu prof. Stela Drăgulin, la Braşov, şi prof. Constantin Ionescu – Vovu, la Academia de Muzică din Bucureşti, apoi a urmat cursurile Universităţii din Illinois, avându-l profesor pe Ian Hobson. În 1999 a primit şi “Artist Diploma” a universităţii din Boston unde a studiat cu Anthony di Bonaventura. A urmat o perioadă de trei ani, între 1999 – 2002, în care a fost lector universitar la Boston University. În această perioadă a primit “Easter B. & Albert S. Kahn Career Entry Award”. A revenit în ţară devenind solist al Filarmonicii şi membru al “Romanian Piano Trio”, alături de violonistul Alexandru Tomescu şi celistul Răzvan Suma. În 2011, Horia Mihail a susţinut un turneu naţional de recitaluri cu un program integral Franz Liszt. Recitalurile sunt cunoscute sub titulatura de “Pianul călător – pe urmele lui Frantz Liszt”. Pianistul a făcut parte din cele mai recente proiecte muzicale de avengură. Horia Mihail este printre puţinii muzicieni români care au cântat pe aproape toate continentele. A susţinut recitaluri în Germania, Marea Britanie, Danemarca, Ungaria, Spania, Bulgaria, Republica Moldova, Portugalia, Argentina, Chile, Statele Unite, China, Malayesia şi Japonia. Anul trecut, în decembrie, cu prilejul Zilei Naţionale, a susţinut, împreună cu Liviu Prunaru şi Gabriel Croitoru, două recitaluri în U.S.A. la Carnegie Hall (Eeill Recital Hall) din New York şi la Kennedy Center for the Performing Arts (Family Theater) din Washington. Foto: VIRGIL OPRINA

Născut în Constanţa, violonistul Sebastian-Mihai Tegzeşiu este Licenţiat Master al Akademie der Stadt – Basel – Elveţia (2012), specialitatea Solisten Diplom la clasa Prof. Adelina Oprean şi muzică de cameră la prof. Adrian Otiker şi Thomas De Menga. Din 1992 şi până în prezent a concertat ca solist în compania unor prestigioase Filarmonici, din ţară (Orchestra Naţională de Cameră Radio Bucureşti, Sibiu, Constanţa, Oradea, Bacău, Timişoara, Braşov, Botoşani etc.), cât şi în străinătate: Germania, Franţa, şi Elveţia. A susţinut recitaluri camerale în Germania, Finlanda, Franţa, Italia, Japonia, Elveţia, China, Anglia, Cehia şi România, şi a colaborat în postura de Concertmaestru cu Filarmonica Naţiunilor – Germania, Filarmonica “George Enescu” – Bucureşti, ca instrumentist cu Collegium Musicum – Basel, Aargauer Symphony Orchestra, Biel Symphony Orchestra, Orchestra de cameră – Aargauer, Wurth Phylharmonie, Orchestra de cameră “Virtuossi” – Bucureşti şi Orchestra Naţională Radio – Bucureşti. A cântat sub bagheta unor prestigioşi dirijori: Dennis Russel Davis, Valery Gergiev, Mario Venzago, Kent Nagano, Roman Kofman, Walter Hilgers, Justus Franz, Antonello Manacorda, Alexander Soddy, Attillio Cremonesi, Cristian Mandeal, Petre Sbarcea, Ovidiu Balan, Ilarion Ionescu – Galaţi, Horia Andreescu, Florin Totan, ș.a. Este laureat la numeroase competiţii naţionale şi internaţionale, din care amintim: “Jeunesses Musicales” – Bucureşti, finalist al Concursului “Tibor Varga” – Sion, Premiul I la“Orpheus” – Swiss Chamber Music Competition – Geneva (2011, 2012), “Rotary Atheneum” – pentru întreaga activitate concertistică, Premiul de Excelenţă al Ministerului Educaţiei, pentru merite culturale deosebite. A realizat înregistrări pentru numeroase posturi de radio şi televiziune naţionale, cât şi internaţionale. Între 2016 – 2018 este Prim Concertmaestru al Stadttheater und Karnstner Sinfonie Orchestra din Klagenfurt – Austria.

A absolvit Liceul de Muzică “Dinu Lipatti” din Bucureşti şi este Licenţiată a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti (2001) la clasa prof. univ. dr. Sandu Sandrin. Între anii 2002 – 2004 urmează specializarea bienală postuniversitară în Muzică Vocală de Cameră la Conservatorul “G. Verdi” din Milano – Italia, sub îndrumarea prof. Luigi Zanardi şi prof. Daniela Ucello. Desăvârşirea studiilor pianistice se concretizează prin frecventarea unor prestigioase Master-class conduse de mari maeştrii ai pianului: Evghenii şi Olga Moguilevski (Belgia 1988), Paul Badura-Skoda (Elveţia 1999), ş.a. A obţinut Premiul Criticii Muzicale pe anul 1994 la Concursul “Mihail Jora” din Bucureşti. Are o bogată activitate artisticconcertantă concretizată în recitaluri şi spectacole muzicale atât în România, cât şi în Belgia, Elveţia, Franţa şi Italia. În prezent activează ca lector universitar doctor al Facultăţii de Arte – Universitatea de Stat “Ovidius” din Constanţa, obţinând titlul de Doctor în Muzică la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti (2010) cu teza “Elemente de limbaj folcloric în creaţia de lied românesc cu pian din prima jumătate a secolului XX”, conferindu-i-se titlul academic Magna cum Laudae.