Teatrul Naţional de Operă şi Balet Oleg Danovski Constanţa

Ministerul Culturii și Patrimoniului Național

Contact

Adresă:Str. Mircea cel Bătrân, nr. 97, Constanța, România

Secretariat: (+4) 0241 480-300 / Fax: 004.0241.615.080

Studii Muzicale: 004.0241.480.301

Agenţia de bilete - Rezervări: (+4) 0241 481-460

Program agenţie: Luni-Vineri: 10-17

+

Istoricul instituţiei

Scurt istoric al instituţiilor de spectacol muzical din Constanţa

OPERA  din Constanţa

În anul 1957 se înfiinţează, prin Ordonanţa guvernamentală, “Opera Dobrogeană”, una dintre cele mai nobile instituţii de artă, care avea să poarte pentru început numele de „Teatrul Muzical”.

Cortina noului „Teatru Muzical” s-a ridicat pentru prima oară pe data de 24 martie 1958, cu spectacolul Liliacul de J.Strauss. De atunci s-au petrecut multe modificări în denumirea instituţiei: 1976 – Teatrul Liric; 1996 – Opera; 2004 – Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”.

Stagiunile au adunat, an dupa an, creaţiile marilor compozitori de operă şi operetă naţionalş şi universală: T.Brediceanu, P.Constantinescu, F.Barbu, G.Dendrino, C.Trailescu, D.Capoianu, M.Teicu, S.Dragoi, V.Dobos, F.Comisel, G.Verdi, G.Puccini, W.A.Mozart, P.Mascagni, G.Bizet, J.Offenbach, J.Strauss, L.Delibes, G.Donizetti, G.B.Pergolessi, R.Leoncavallo, C.Gounod, E.Kalmann, K.Zeller, Fr.Lehar, P.Abraham, DF.Loewe, F.Lopez.

În anul 1975 ia naştere Festivalul Muzicii de Operă şi Balet, fenomen unic în ţară prin longevitate şi complexitate, festival care s-a derulat neîntrerupt, dezvoltând şi diversificând paleta spectacolelor muzical – coregrafice, ajungând în anul 2014 la cea de–a 40 ediţie şi purtând numele de Festivalul Internaţional al Muzicii şi Dansului.

Pe scena Operei constănţene au paşit artişti valoroşi ai genului de operă din Romania precum: Nicolae Herlea, Elena Cernei, Arta Florescu, Zenaida Pally, Magda Ianculescu, Octav Enigarescu, Dan Iordachescu, Pompeiu Harasteanu, Maria Slatinaru Nistor, Mioara Cortez, Lucia Tibuleac, Constantin Gabor, şi din întreaga lume: Italia, Japonia, Moldova, Argentina, Grecia, Polonia, Germania, Franţa, Bulgaria, Coreea de Sud, Anglia, Ungaria, Suedia, Mexic;

– au dirijat mari maeştri: Petre Sbarcea, Vlad Conta, Gheorghe Dumanescu, Cornel Calistru, Răsvan Cernat;

– au semnat regii şi scenografii artişti de renume: Jean Ranzescu, Alice Barb, A.Ionescu Arbore, Ognian Draganov, Ion Caramitru, Kurt Rossler, Victor Cottescu, Natalia Kornilova, Adriana Grand, Adriana Urmuzescu, şi mulţi alţii.

De-a lungul anilor, de la înfiinţare şi până acum , în afara stagiunilor organizate pe scena teatrului sau în stagiunile estivale de la malul mării, s-au realizat turnee pline de succes în întreaga lume: Italia, Coreea de Sud, Japonia, Ucraina, Rusia, Germania, Belgia , Olanda, Luxemburg, Franţa, Austria, Elveţia;

În anul 2004, prin hotărârea C.J. Constanţa, Opera se închide în vederea reorganizării. Acest act îndreptat împotriva culturii constănţene atrage după sine şi o concediere colectivă.

ANSAMBLUL DE BALET CLASIC ŞI CONTEMPORAN

În 1978, maestrul coregraf Oleg Danovski iniţiază un proiect de înfiinţare a Ansamblului de Balet Clasic şi Contemporan, ca secţie de balet a Teatrului de Revista “Fantasio”, iniţial constituit din tineri absolvenţi ai liceelor de coregrafie din Bucureşti şi Cluj, primul spectacol montat fiind „Chopiniana”. Aici Oleg Danovski a montat trilogia ceaikovskiană  “Lacul Lebedelor”, „Frumoasa din pădurea adormită” şi “Spărgătorul de nuci”. Prin legăturile sale cu impresarul german Landgraff, renumele balerinilor români a depăşit pentru prima oară graniţele ţării în 1980, iar turneul anual în Germania al Teatrului de Balet din Constanţa a ajuns o tradiţie care continuă şi în zilele noastre.

Câteva dintre spectacolele care poartă amprenta geniului său coregrafic sunt: “Spărgătorul de nuci”, “Lacul Lebedelor”, „Cenuşăreasa”, „Giselle”, „Rapsodia de Enescu” , “Chopiniana”, ”Mandarinul miraculos”, Don Quijote”, ”Frumoasa din pădurea adormită”, ”Craiasa zăpezilor”.                                                                               În 1990, prin hotărârea ministrului culturii, Andrei Pleşu, excepţionala instituţie constănţeană fondată de Oleg Danovski îşi câştigă în sfârşit autonomia, sub numele „Teatrul de Balet Clasic şi Contemporan  Oleg Danovski”.

„Cea mai bună montare a Mandarinului Miraculos ce poate fi văzută are coregrafia semnată de Oleg Danovski: inteligentă, intensă, misterioasă şi jucată cu o exemplară acurateţe tehnică. Un fenomen al culturii adevărate.” [Michelangelo Zurletti, La Repubblica, 17 august 1980]

„Judecând după nenumăratele runde de aplauze care-au recompensat performanţa Ansamblului de Balet Fantasio din Constanţa, mai bine de-atât ar fi inimaginabil. Un lucru e cert: corpul de balet a fost adus la o ţinută atât de înaltă încât ar putea servi ca exemplu pentru câteva ansambluri germane.” [Westphalien Blatt, 21 noiembrie 1980]

„Giselle, Lacul lebedelor, Spărgătorul de nuci – trei spectacole de balet în versiunea unor super-dansatori conduşi de un super MAG: Oleg Danovski.” [Zollern-Alb Kurier, 19 decembrie, 1983]

„Oleg Danovski a creat o viguroasă şi extrem de inspirată punere în scenă a etern-generoasei teme a îndrăgostiţilor din Verona. Foarte rar în secolul nostru un balet a cucerit arena internaţională aşa cum a făcut-o această versiune.” [Allgemeine Zeitung, 1 decembrie 1993]

După 1978, când a înfiinţat Ansamblul de Balet Clasic şi Contemporan ”Fantasio”, nucleul Companiei de balet de astăzi, se poate afirma că Oleg Danovski şi trupa sa de la Constanţa au devenit un fenomen cultural naţional. Repertoriul vast, multiplu şi echilibrat, cu accentul pus pe capodopere originale, cuprinde baletul clasic, neoclasic şi contemporan.

 În 2004, la 8 ani de la moartea maestrului, şi în profund dezacord cu eforturile sale şi aspiraţia ca baletul să beneficieze de o instituţie de sine stătătoare, Teatrul de Balet a fost desfiinţat, fiind comasat cu Opera prin hotărârea nr. 151 din 2004 a Direcţiei de Cultură a Consiliului Judeţean Constanţa.

 

Articole recente