PEER GYNT

de E. Grieg

Balet în 2 acte

Duminică, 12 Noiembrie 2017 – ora 18.30 – Sala Teatrului

Descriere

Premiera poemului dramatic Peer Gynt, cu muzica de scenă de Edward Grieg (două suite, fiecare în câte patru părţi), a avut loc la 24 Februarie 1876, la Teatrul Cristiania din Copenhaga, cu Henrik Klausen în rolul titular, cu un succes răsunător. De atunci, mulţi coregrafi au fost inspiraţi de figura cvasi-legendară a ţăranului norvegian din secolul al XX-lea şi de avatarurile lui imaginate de Ibsen. Baletele lor au atras, în general, atenţia publicului şi a presei, revista „Dance Magazine” apreciind că „doar arareori şi numai în anumite părţi, coregrafia a reuşit să se ridice la valoarea poemului lui Ibsen şi muzicii lui Grieg”.

În ţara noastră, la Opera Naţională, baletul „Peer Gynt” s-a bucurat de numeroase aprecieri favorabile pe la mijlocul anilor ’80. Compania de balet a Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” a prezentat în premieră naţională, varianta reputatului coregraf rus Gheorghi Kovtun, cunoscut publicului constănţean prin spectacolele montate aici: Spărgătorul de nuci şi Arlechinada.

Coregraful rus operează, cu ocazia acestei producţii a cărei premieră mondială a avut loc la 5 aprilie 2005 pe scena Teatrului Academic de Operă şi Balet „M.P.Musorski” din Saint-Petersburg, câteva schimbări semnificative care pun in valoare simbolismul şi  implicaţiile filosofice ale dramei lui Ibsen. Astfel, timpul şi locul acţiunii suferă o translaţie, mai devreme, către epoca vikingilor scandinavi, iar coregraful nu mai este atât de mult interesat de schimbările externe, obiective de situaţie, cât de metamorfozele lumii interioare a eroului, de dinamica fascinantă a căutărilor spirituale pentru a-şi găsi ego-ul, destinul şi locul în lume. Ibsen sugerează un caleidoscop geografic al călătoriilor lui Peer Gynt; Kovtun, o deplasare metaforică a eroului în diferite sfere simbolice, Regatul Cerului, al Mării şi al Munţilor, semnificând, cu trolii convenţional personificaţi, Aerul, Apa şi Pământul. Uzând de tendinţele contemporane ale artei coregrafice, care nu povesteşte ci sugerează, coregraful imaginează o perpetuă căutare a eternului feminin personificat pe rând în Ingrid – Fata Verde, Solveig, Fata Mării, Fata Cerului, iubite şi abandonate pe rând de erou revenit pe pământ, pentru a-şi găsi liniştea la picioarele credincioasei Solveig.

Peer Gynt este un balet care supune mişcarea reliefării unei idei, idee general umană superbă, ideea Ibsen-Kovtun înveşmântată în dans, pe minunatele acorduri ale lui Grieg: când trebuie să dea socoteală în faţa propriei conştiinţe, despre binele şi răul făcute în viaţă, eroul înţelege că în dorinţa lui de a se elibera de prejudecăţi, de a se regăsi pe sine însuşi, şi-a risipit în realitate viaţa fără folos, urmând să işi piardă astfel sufletul.

Regia și coregrafia GHEORGHI KOVTUN

Scenografia EUGENIA TĂRĂȘESCU JIANU

Soliști DOUGLAS STEWARD debut, NOZOMI MIURA, ȘTEFAN RĂUȚ, IRINA GANEA MIHAIU, ADRIAN MIHAIU, DORINA DRAGOEAȘ, CECILIA URSUL, AMALIA MÎNDRUȚIU, MAYU TAKAHASHI, MIHAI PÂSLARU

Născut în Australia, a început studiul dansului la vârsta de cinci ani sub îndrumarea binecunoscutei prof. Amanda Wong de la Royal Ballet, urmând ca mai târziu să aibă ca profesori alte două personalităţi ale prestigioasei instituţii: Leslie White şi Robyn White. Este absolvent al “Australian Dance Performance Institute” – Balet Clasic şi Contemporan 2012 şi al “English National Ballet School” 2013. Începând cu anul 2006, participă la spectacolele prezentate de “Brisbane City Youth Ballet” şi “Ballet Theatre of Queensland”, din care amintim: “Frumoasa din pădurea adormită”, “Albă ca Zăpada şi cei şapte pitici”, “Lacul Lebedelor”, “Aventurile lui Don Quijote”, “Spărgătorul de nuci”, “Crăiasa Zăpezii”, “Bayadera”. În perioada  2014 – 2015, a participat la cursuri de pregătire cu prestigiosul “ Queensland Ballet” sub directoratul lui Li Cunxin. În acest timp, Douglas a studiat cu profesori renumiţi: Christian Tatchev, Paul Boyd, Janette Mulligan și Amy Hollingsworth, dansând în spectacole  precum “Romeo și Julieta”, “Spărgătorul de nuci” şi “La Sylphide”. În anul 2016 se alătură Companiei de Balet a Teatrului Naţional de Operă şi Balet “Oleg Danovski”, unde, sub atenta îndrumare a cuplului Monica şi Horaţiu Cherecheş, îşi dezvoltă tehnica dansului, evoluând rapid de la roluri în ansamblul baletului, spre roluri solistice în spectacolele: “Romeo şi Julieta”, “Don Quijote”, “Lacul Lebedelor”, “Giselle”, “Crăiasa Zăpezii”, “Peer Gynt”.

Prim-solistă a T.N.O.B. “Oleg Danovski”, Irina Ganea Mihaiu şi-a pus în valoare expresivitatea, lirismul, concentrarea şi seriozitatea,  ajungând astfel să danseze roluri solistice printr-o dăruire exemplară şi dorinţă debordantă de a dansa şi de a se autodepăşi,  excelând în partiturile clasice: Odette -Odille, Pas de Trois, Lebedele mici, Dans Napolitan – “Lacul Lebedelor”, Dans Chinez, Pastorala, Zâna Gheţii, Clara – “Spărgătorul de nuci”, Cenuşareasa, Sora vitregă – “Cenuşăreasa”, Mona, Zulma, Mirtha, Giselle în “Giselle”, Zâna Candoare, Pas de deux-Pasărea albastră, Prinţesa Aurora în “Frumoasa din pădurea adormită”, Julieta “Romeo şi Julieta”. În anul 2009, împreună cu Adrian Mihaiu, a obţinut Premiul pentru cel mai bun cuplu la Concursul Internaţional de Dans Clasic şi Contemporan  de la Sibiu.

Începe să studieze baletul în 1995, la  Şcoala de Balet “Iwata Tokyo”. Este deţinătoarea unor premii importante, din care amintim: Concursul Yokohama Ballet 2003, NBA Ballet Competition 2004, Premiul I Yokohama Ballet Competition 2004, Premiul I Yokohama Competition 2012. În 2013 a absolvit cu nota maximă Bolshoi Ballet Academy, fiind angajată ulterior ca solist la Teatrului Naţional de Operă şi Balet “Oleg Danovski”. Repertoriul său cuprinde roluri solistice în: Amor Caliente, Spărgătorul de nuci, Cenuşăreasa, Lacul Lebedelor, iar în februarie 2014 debutează ca prim solist în baletul “Don Quijote”.

Absolventă a Liceului de Coregrafie din Cluj-Napoca în 1992 şi licenţiată a Academiei de muzică “Gheorghe Dima” – Facultatea de Artă Scenică, Pedagogie coregrafică – promoţia 2009, Amalia Mîndruţiu debutează ca balerină la Opera Maghiară de Stat din Cluj în scurt timp devenind prim-solistă. Laureată a concursurilor naţionale şi internaţionale de balet, cuprinde un repertoriu vast – Spărgătorul de nuci, Giselle, Cenuşăreasa, Don Quijote, Coppelia, Albă ca zăpada – care îi permite să dezvolte colaborări cu numeroase teatre. Din 2010 face parte din rândul prim-soliştilor TNOB “Oleg Danovski”, unde interpretează roluri în balete precum: Cenuşăreasa, Don Quijote, Lacul Lebedelor, Amor Caliente, Giselle, L’heure d’or de Paris, Mowgli, Enesciana, Peer Gynt, Spărgătorul de Nuci, Romeo şi Julieta, Crăiasa Zăpezii, ş.a. De asemenea, semnează  coregrafii pentru gale de balet: Carmen, Anna Karenina, Lecția de dans şi este asistent coregrafie pentru baletul “Enesciana”. În anul 2015 este invitată ca pedagog şi coregraf la Lanzhou Dance Theater Gansu (China). Experienţa, tenacitatea şi latura creativă au inspirat-o să povestească, în cuvinte şi nu în paşi de dans, despre Stelele Baletului Clujean (Casa de Editură Napoca 2010).

Absolventă a Şcolii de Balet din Niigata – Japonia şi Licenţiată a Universităţii Academice de Muzică şi Artele Spectacolului din Munchen 2014. Laureată a mai multor concursuri de balet, din care amintim: Premiul II la “Yokosuka International Competition”, Premiul I la “Namue Ballet Competition”, Premiul III la “All Japan Dance Competition”. În 2008 obţine o bursă la “Royal Ballet School of Antwerp”. Din septembrie 2015 face parte din Compania de Balet a Teatrului Naţional de Operă şi Balet “Oleg Danovski”, debutând ca solist în Prietenele Julietei – “Romeo şi Julieta”.

Absolvent al Liceului de Coregrafie “Floria Capsali” din Bucureşti, promoţia 2003. După o perioada în care a făcut parte din ansamblul Operei Naţionale Bucureşti şi mai apoi  al Teatrului Sârb din Novi Sad, este angajat la Teatrul Naţional de Operă şi Balet “Oleg Danovski”, reuşind în scurt timp să acumuleze experienţă şi să promoveze ca solist. A interpretat cu pasiune roluri dificile precum: Bufonul – “Lacul lebedelor”, Pas-de-deux Prietenii, Hans – “Giselle”, Dans Chinez – “Spărgătorul de nuci”, Patru Cavaleri, Pas-de-deux Pasărea Albastră – “Frumoasa din pădurea adormită”, Corbul – “Crăiasa Zăpezii”, Prinţul – “Cenuşăreasa”, Romeo – “Romeo şi Julieta”. Alte spectacole din repertoriul său sunt: Agon, Arlechinada, Peer Gynt, L’heure d’or de Paris, Max şi Moritz, Amor Caliente. În anul 2009, împreună cu Irina Ganea Mihaiu, a obţinut Premiul pentru cel mai bun cuplu la Concursul Internaţional de Dans Clasic şi Contemporan  de la Sibiu, iar în anul 2013, în cadrul Galei Premiilor Operelor Naționale,  a fost desemnat cu “Premiul pentru cel mai bun solist de balet”.

Galerie foto

Fotografii realizate de Bebe Pitei