Teatrul Naţional de Operă şi Balet Oleg Danovski Constanţa

Ministerul Culturii și Patrimoniului Național

Contact

Adresă:Str. Mircea cel Bătrân, nr. 97, Constanța, România

Secretariat: (+4) 0241 480-300 / Fax: 004.0241.615.080

Studii Muzicale: 004.0241.480.301

Agenţia de bilete - Rezervări: (+4) 0241 481-460

Program agenţie: Luni-Vineri: 10-17

+

Agon

Muzica: Rene Aubry

Coregrafia, regia şi scenografia: Horaţiu Cherecheş

Asistent coregrafie: Monica Cherecheş

 

Conceptul de “agon” semnifică noţiunea de competiţie, de conflict, de înfruntare a destinului sau a propriilor limite, motiv pentru care tema coregrafiei proiectului de faţă se bazează pe elemente de amploare tehnică, de perfecţiune estetică, de duet ale baletului clasic, de îmbinare inedită a mişcării şi decorului în vederea transmiterii fiorului artistic al temei. Libertatea permisă de mişcarea  neoclasică permite legarea mişcărilor pur clasice într-un ansamblu coregrafic estetic care să redea forţa conştientă şi liberă a coregrafiei şi a interpreţilor.

Spectacolul “Agon” doreşte promovarea şi punerea în valoare a noilor concepţii coregrafice actuale care se bazează pe transpunerea ideii artistice într-o formă novatoare, bazată pe elemente surprinzătoare ale modalităţii de îmbinare a decorului inedit şi a elementelor de coregrafie neoclasice, cu ajutorul profesionalismului şi perfecţiunea balerinilor profesionişti. Pentru practicarea acestui gen, asemenea genului de dans clasic, este nevoie de o bună stăpânire a elementelor en pointe, elementelor de turaţie par terre şi en l’air a dansului clasic.

Temele abodate conduc la ideea de unitate, de vremelnicie a celor trecătoare, de prietenie şi de uitare, de pioşenie, de senzualitate, de ură şi iubire, de forţă şi aspiraţie spre perfecţiune a sufletului fiecărui individ în parte, a fiecărei persoane libere şi conştiente. Aceste stări pe care le trăim reprezintă “acceleraţia” spre fericire, spre perfecţiune, spre bucurie deplină a fiecărui individ, o “acceleraţie” din care învăţăm dealtfel cum să ne raportăm la starea de fericire continuă la care sperăm în permanenţă.

   Laitmotivul lucrării este reprezentat de faptul că indivizi diferiţi, cu aceleaşi năzuinţe şi aspiraţii spre fericire şi perfecţiune sunt prinşi deseori, în avântul şi visarea lor, în lucrarea păianjenului şi în pânza de păianjen care reprezintă “frâna”acţiunilor noastre spre perfecţiune.

   Suntem prinşi deseori în mrejele păianjenului, ale relului cotidian şi în pânza acestuia, respectiv în multitudinea de probleme şi imperfecţiuni ale vieţii de fiecare zi, care ne opreşte din ascensiunea şi năzuinţa noastră spre perfecţiune şi ne trezeşte la realitatea multiplelor condiţionări prezente în lumea reală în care trăim; condiţionări care, de cele mai multe ori, intră în conflict cu aspiraţia omului spre fericirea absolută, spre nemurire şi bucurie eternă.

   Tot ce ne înconjoară are o culoare, un parfum sau un sunet. Fiecarei persoane i se potrivesc doar anumite culori…şi asta deoarece culoarea potenţează câte un pic din personalitate. Iată câteva dintre semnificaţiile culorilor: Albul este asociat cu lumina, bunătatea, inocenţa, puritatea, semnifică vindecare, purificare. Totodată, albul sugerează şi sinceritatea. Roşul scoate în evidenţă sensibilităţile observatorului de aceea roşul captează foarte repede atenţia. Roşul este culoarea pasiunii, simbolizează căldură, foc, entuziasm şi agresiune. Verdele este culoarea speranţei, a meditaţiei, semnifică echilibru şi siguranţă. Albastrul este o culoare liniştitoare, fiind culoarea intelectualului, îndeamnăla calm şi reverie, concentrare şi linişte interioară, seriozitate, meditaţie. Galbenul este culoarea geloziei, stimulează şi întreţine starea de vigilenţă, dă senzaţia de căldură şi de intimitate. Violetul este culoarea suferinţei, are un efect stimulator, neliniştitor şi descurajator, dând senzaţia de gravitate. Movul este culoarea indiferenţei. Negrul este o culoare care sugerează confuzie, are efecte psihologice de nelinişte, reţinere, depresie, introversie.

 Iată câteva culori care au fost folosite la crearea costumelor şi a luminilor din scenă, culori care să sugereze starea emoţională a coregrafiei.

                                                                                                                                                                             Horaţiu Cherecheş