Teatrul Naţional de Operă şi Balet Oleg Danovski Constanţa

Ministerul Culturii și Identității Naționale

Contact

Adresă:Str. Mircea cel Bătrân, nr. 97, Constanța, România

+

#ConstanțaEsteBine – Ballet Magazine Romania Despre balet în vremea COVID 19, cu Adrian și Irina Ganea Mihaiu – prim soliști TNOB „Oleg Danovski”

Articol disponibil la adresa: https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/constantaestebine/constantaestebine-ballet-magazine-romania-despre-balet-in-vremea-covid-19-cu-adrian-si-irina-ganea-mihaiu-prim-solisti-tnob-oleg-danovski-717259.html – Simona Anghel

Ne este dor de ei, artiștii scenei constănțene, dar și lor le este cumplit, după cum scria, zilele acestea, chiar apreciatul coregraf Horațiu Cherecheș: „MI-E TARE DOR DE VOI! Foarte mult timp am crezut că montările mele nu sunt de actualitate (nu sunt «contemporane»). De obicei nu mă uit să văd ce fac alții. ACUM AM TIMP!!!!!! Și îmi dau seama că ceea ce am creat până acum, cu balerinii de la TNOB din Constanța (și cu alte companii de balet din diverse teatre cu care am colaborat), sunt spectacole de calitate/autentice/profesioniste. Mi-e dor de voi – publicul. MI-E TARE DOR DE VOI – BALERINII INTERPREȚI !!!!!!! Și îmi vine în fiecare zi să urlu «PÂNĂ CÂND?» (și urlu). MI-E TARE DOR DE VOI!”.
Până în ziua în care vom reuși să ne bucurăm din nou de fabuloasele prestații ale companiei de balet, vă prezentăm un interviu apărut în Ballet Magazine România realizat de Sena Vlădoiu cu balerinii Adrian și Irina Ganea Mihaiu, prim soliști ai Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski”, Constanța.

„Un cuplu de artiști talentat și iubit nu doar în Constanța, ci peste tot în România, dar și în turneele anuale efectuate în Germania.
În anul 2009, au fost desemnaţi cel mai bun cuplu în cadrul Concursului Internaţional de Dans Clasic şi Contemporan de la Sibiu. Au prezentat un moment neoclasic «Îngeri», în coregrafia lui Horaţiu Cherecheş, fiind apreciaţi de public şi juriu pentru evoluţia scenică. Un alt moment prezentat de cuplul constănţean a fost un pas de deux din baletul «Flowers festival in Genzano» de August Bournonville, dar şi un moment din baletul «Giselle» de Adolphe Adam.
Adrian și Irina Mihaiu, absolvenți ai Facultății de Arte
Ambii sunt și absolvenți ai masteratului Arta actorului de Music Hall al Facultăţii de Arte din cadrul Universității Ovidius Constanța şi studenţi în anul III în cadrul aceleiaşi facultăţi, specializarea Artele Spectacolului – Coregrafie.

Născut în 1984 la Fălticeni, judeţul Suceava, Adrian Mihaiu a descoperit baletul încă de mic, ca mai apoi, din clasa a IV a, să plece din orașul natal pentru a face performanță la Colegiul Național de Artă «Octavian Băncilă», Iași. În anul 2001, din clasa a XI a, se transferă la Liceul de Coregrafie «Floria Capsali» din București.

Recunoașterea şi aprecierea vin imediat după terminarea liceului, prin angajarea lui la Opera Națională din Bucureşti, apoi în Serbia la Teatrul Naţional Sârb din Novi Sad, iar din anul 2005, la Teatrul Național de Operă și Balet «Oleg Danovski» Constanța. Adrian Mihaiu este pasionat și determinat de dragostea pentru dansul clasic și a dansat majoritatea rolurilor principale în spectacole de balet clasice și neoclasice, printre care: Coppelia, Cenușăreasa, Spărgătorul de Nuci, Romeo și Julieta, Crăiasa Zăpezii, Frumoasa și Bestia, Peer Gynt, Carmina Burana, Agon, L’heure d’or de Paris, Amor Caliente, Mowgli.
Irina Mihaiu, 20 de ani de carieră și un palmares impresionant
Născută la Constanța, pasionată și dedicată total artei baletului, Irina Ganea Mihaiu este absolventă a Colegiului Național de Arte „Regina Maria”, Constanța. Pe parcursul liceului a obținut premii importante în cadrul Olimpiadei de Coregrafie, dar și în cadrul Concursului Național de Balet Oleg Danovski. În anul 2000, după terminarea liceului, își urmează pasiunea și devine angajată a Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski”. În cei 20 de ani de carieră, a reușit să-și construiască un palmares impresionant de interpretări și roluri pe scena Teatrului, dar și în turneele anuale, în spectacole de balet clasic și neoclasic, printre care: Lacul Lebedelor, Giselle, Frumoasa din pădurea adormită, Romeo și Julieta, Cenușăreasa, Spărgătorul de Nuci, Crăiasa Zăpezii, Frumoasa și Bestia, Arlechiniada, Rapsodia I, Chopiniana, Şeherezada, Cocoșatul de la Notre Dame, Agon, Peer Gynt, Mowgli.

– Ce înseamnă pentru voi baletul și Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” (TNOBOD)? 
Irina Ganea Mihaiu: În ciuda tuturor durerilor fizice, care pe măsură ce trec anii devin mai greu de suportat (pentru că uzura îşi spune cuvântul), după ani de teatru în care m-am dezvoltat profesional şi am trecut prin atâtea momente deosebite (şi grele, şi frumoase), am ajuns la concluzia că mi-am ales cea mai frumoasă meserie din lume, că sunt binecuvântată să fac ceea ce îmi place cel mai mult. Dacă până să se nască Alex aş fi vorbit numai despre dans, după nașterea lui însă, copilul a trecut pe primul plan; dar pentru că suntem norocoși şi avem niște părinți extraordinari care ne ajută enorm şi ne sunt tot timpul alături, nu a fost nevoie să alegem între copil şi meserie.

TNOBOD reprezintă o a doua casă unde am crescut, ne-am dezvoltat şi ne-am format profesional (eu şi Adi) sub îndrumarea mentorilor noștri, Monica şi Horaţiu Chereches, adevărate modele pentru noi, pe care îi preţuim enorm şi le mulțumim pentru tot.
«Baletul înseamnă pasiune, provocare, un stil de viaţă»
Adrian Mihaiu: În primul rând, vreau să-ţi mulțumim că te-ai gândit la noi pentru acest interviu. Pentru mine baletul înseamnă pasiune, provocare, un stil de viaţă pe care nu l-aş schimba vreodată, bucurie, iar la final de spectacol înseamnă satisfacţie, răsplata muncii depuse. Exceptând familia, baletul înseamnă totul. Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” (TNOBOD) este locul în care mi-a fost acordată atenţie, şansa de a evolua, este locul unde mi-am făcut prieteni noi, mi-am întâlnit soţia, dar şi mentorii, care s-au implicat şi mi-au acordat din timpul lor liber pentru a mă ajuta să mă dezvolt ca dansator. În acest teatru am trăit tot felul de experienţe (plăcute şi neplăcute) şi am trecut prin vremuri grele peste care, cu ajutorul lui Dumnezeu, am trecut cu bine, devenind o a doua familie.
Cum este afectat baletul de pandemia de COVID-19
– Ne aflăm într-o perioadă dificilă. Instituțiile de teatru și operă din România au suspendat spectacole, repetiții, studii, având în vedere Decretul privind instituirea stării de urgență și în contextul de răspândire a virusului COVID-19. Din păcate arta și artiștii sunt poate printre cei mai afectați… Cum faceți față acestei perioade cu care ne confruntăm?
Irina Ganea Mihaiu: Prima săptămână a trecut uşor, a doua mai greu, iar următoarele, probabil, vor trece şi mai greu; important este să ţinem cont de sfaturile autorităţilor şi să ne protejăm pe noi şi pe ai noştri.

Pentru ca timpul să treacă mai uşor, încercăm să îmbinam utilul cu plăcutul. Fiind studenţi la Facultatea de Arte – Artele Spectacolului (Coregrafie) şi pentru că anul acesta ar trebui să ne susţinem lucrarea de licenţă, ne propunem ca în fiecare zi să ne documentăm, apoi să alcătuim şi să redactăm un subcapitol. După ce vom redacta întreaga lucrare, vom trece la realizarea spectacolului, adică la conceperea regiei şi coregrafiei pe muzică.

Adrian Mihaiu: Cred că absolut toată lumea are de suferit în această perioadă grea. Noi, balerini fiind, suntem afectaţi de ceea ce se întâmplă, în special pentru faptul  că, rămânând acasă şi nemaiputând merge la sala de repetiţii unde avem condiţiile necesare pentru a ne antrena, este dificil să ne menţinem forma fizică şi să ne dezvoltăm tehnica. Acest lucru reprezintă o problemă reală.

Un artist care nu poate repeta şi care nu ajunge în faţa publicului este un artist fără motivaţie. Dar în situaţia dată nu avem ce face, trebuie să ne conformăm pentru binele nostru, al tuturor. Cred că impunerea unei stări de bună dispoziţie şi optimism ne ajută să trecem mai uşor peste asta.

– Cum reușiți să vă mențineți în această perioadă dificilă, (mai ales pentru un balerin, care se mișcă mai tot timpul) în care ni se recomandă să ieșim cât mai puțin din casă? Cât de mult vă lipsesc teatrul, colegii, studiile, antrenamentele, spectacolele?
Irina Ganea Mihaiu: Este destul de greu să te menţii în formă în astfel de condiţii. În general, chiar şi după o săptămână liberă, corpul îşi pierde tonusul, imaginaţi-vă după mai multe…

Rememoram zilele trecute începutul anului 2020: un început splendid, cu un suflu nou, energie pozitivă, dragoste de dans şi dragoste de viaţă mai mult ca oricând; începusem la teatru să lucrăm la un spectacol nou şi legasem deja două duete noi absolut superbe, din punctul meu de vedere, ca alegere muzicală şi concepţie coregrafică. Vestea că virusul a ajuns şi la noi, ne-a tăiat însă din elan…Sperăm totuşi, că vom ieşi cu bine din această situaţie, pentru a relua lucrurile de unde le-am lăsat şi pentru a le da o finalitate frumoasă.

Adrian Mihaiu: La început, în primele câteva zile în care am stat acasă, nu realizam exact ce se întâmplă (sau nu voiam să realizăm), părea un coşmar din care aşteptam să ne trezim, iar apoi totul să revină la normal. Am înţeles că nu este aşa în momentul în care s-a declarat starea de urgenţă. Am realizat că va urma o perioadă în care normal o să însemne altceva, o să însemne o schimbare totală a ceea ce făceam şi ştiam, cel puţin pentru o perioadă de timp. Ne-am dat seama că nu vom putea sta doar în pat sau pe canapea în toată această perioadă şi că va trebui să găsim modalităţi de a ne antrena şi de a ne ocupa timpul. Trebuie să recunosc, mie îmi este puţin mai greu decât Irinei, pentru că eu sunt o fire extrovertită, un temperament mai vulcanic şi să fiu sincer, îmi lipseşte colectivul şi tot ceea ce consideram rutină până acum. Dar suntem norocoşi, pentru că de 14 ani am fost tot timpul împreună, iar acest lucru ne uşurează situaţia, pentru că am ajuns să ne cunoaştem foarte bine şi să ne respectăm tabieturile.
Viața balerinilor în carantină: «Dacă n-ar fi muzica şi dansul, am fi pierduţi!»
– De câte ori pe săptămână vă antrenați acasă și ce tip de exerciții abordați? Ce faceți în timpul în care nu vă antrenați? Cum treceți mai ușor peste perioada de carantină?  
Irina Ganea Mihaiu: Acordăm mişcării câteva ore zilnic, în care facem studii şi exerciţii de mobilitate şi forţă. În timpul în care nu ne antrenăm, aşa cum am mai spus, lucrăm la elaborarea lucrării de licenţă şi ascultăm muzica pe care vrem să o folosim la realizarea spectacolului. În plus, ne relaxăm cu muzica pop preferată: Direcţia 5, Michael Buble, Connect-R.

Dacă n-ar fi muzica şi dansul, am fi pierduţi. Ambele te încarcă cu energie pozitivă, cu optimism. Au o putere extraordinară asupra minţii şi trupului, magică, de-a dreptul.

Adrian Mihaiu: Noi lucrăm în fiecare zi, exceptând ziua de Duminică. De luni până vineri încercăm să facem ceea ce făceam şi la teatru, adică facem încălzirea la sol, după care facem exerciţiile de la bară (toate, ba chiar uneori eu fac primele exerciţii până la jeté dublate) pervazul ţinând loc de bară  şi chiar încercăm să facem şi ceva din partea de mijloc şi din săriturile mici, urmate de deschidere (stretching). Sâmbăta facem stretching şi exerciţii de forţă iar Duminica luăm o pauză. Timpul rămas după studiile de acasă îl petrecem ascultând muzică, făcând activităţi cu Alex (băieţelul nostru care are 7 ani), citind şi făcând cercetare pentru lucrările de licenţă şi puţin pe consola de jocuri…ha ha ha.

– Ce sfaturi aveți pentru elevii balerini ai Liceelor de Coregrafie, care sunt nevoiți să stea fără antrenament, școlile fiind închise până după Paște?
Irina Ganea Mihaiu: Le-aş sugera să-şi folosească energia în mod constructiv; să citească, să inventeze jocuri, să facă mişcare atât cât le permite spaţiul din apartament, fără să se accidenteze, şi să-şi hrănească necontenit dragostea pentru dans prin vizionarea baletelor on line.

Adrian Mihaiu: Pentru elevi? Să nu se oprească din mişcare. Trebuie să încerce să facă tot ce pot face în casă, fără a produce distrugeri. Pot încerca să facă ceea ce facem şi noi, stretching, bară, şi ceva la mijloc pentru menţinerea plasamentului corpului, fără a te ţine de ceva.

Pentru băieţi în special, le recomand exerciţii de forţă, flotări, pentru că duetul evoluează constant şi în teatru vor avea nevoie de forţă şi tehnică de duet.
Iar când nu se antrenează şi când nu învaţă sau nu au ore online, să încerce să urmărească cât mai multe spectacole de balet, mai ales că în această perioadă sunt foarte multe streaming-uri de la diferite teatre din ţară şi străinătate.

Vă mulțumim pentru interviu, vă dorim sănătate și să ne auzim cu bine!”

Ultimele articole