Teatrul Naţional de Operă şi Balet Oleg Danovski Constanţa

Ministerul Culturii și Identității Naționale

Contact

Adresă:Str. Mircea cel Bătrân, nr. 97, Constanța, România

+

Premieră națională pe scena Teatrului „Oleg Danovski”: De la basm la baletul „Frumoasa și Bestia”, într-o îngemănare a trudei și a harului

Simona ANGHEL
08 Jun, 2018

Au mai rămas doar câteva zile până când spectatorii vor intra în sala Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski”, va bate gongul și cortina se va ridica pentru a dezvălui o poveste de dragoste transpusă în premieră națională pe scena de la Constanța de maestrul coregraf Horațiu Chereches.

Cum a ajuns basmul „Frumoasa și Bestia” să devină balet am aflat de la Adrian Mihaiu, cel care îl întruchipează pe prinț înainte de tragica sa transformare.

„Povestea transpunerii basmului în balet cred că a început după turneul din Germania, când Horațiu a fascinat publicul cu spectacolul «Crăiasa Zăpezii». Datorită acestui fapt, impresarul german cu care noi realizăm turnee i-a propus să facă această montare, să o scoată în lumina reflectoarelor. Și mă bucur foarte tare că a ales să facă acest lucru, mă bucur și pentru că avem ocazia să scoatem o premieră națională, un balet care în România nu a mai fost montat, iar cu asta ne putem mândri și sperăm ca publicul să se bucure de poveste. Și am convingerea că o vor înțelege foarte bine, pentru că Horațiu a respectat firul epic. Și, la fel ca și în «Crăiasa Zăpezii», povestea se va înțelege foarte bine”.

Bucuria de a participa la o poveste minunată

Ieri, Daniela Vlădescu, directorul Teatrului, se declara încrezătoare în reușita acestui grandios spectacol:

„Avem onoarea și avem bucuria de a prezenta în premieră națională un spectacol care va atrage atât public matur, cât și public foarte tânăr, pentru că povestea aceasta «Frumoasa și Bestia» este recunoscută de prima categorie din filmele dramatice, iar de către a doua categorie din filmele de animație. De aceea considerăm că este nu numai un moment de atracție, dar și de bucurie de a participa la o poveste minunată. Compania de balet a realizat această premieră pe muzica lui Piotr Ilici Ceaikovski, deși nu este scrisă specială pentru balet. Horațiu Cherecheș a gândit și a adunat momente muzicale din toate lucrările simfonice ale marelui compozitor. Rămânem în aceeași linie de povești clasice, bine conturate și de spectacole pozitive, cu scenografii minunate, cu coregrafie plus clasică de balet adevărat, care nu trebuie să moară sau să treacă în desuet pentru că este ceva de tradiție. Și modernul își găsește locul lui, dar nu asta nu înseamnă că ne pierdem interesul și pentru ceea ce este profesionist și foarte clar, foarte sensibil. Modernismul este un fel de anticameră a viitorului.
Știu că va avea mare succes deoarece creatorii acestui spectacol și interpreții lui sunt foarte, foarte talentați și hărăziți pentru ceea ce fac. Să faci lucruri frumoase înseamnă că ai un har de undeva și nu toți îl avem”.

Aflată pe scenă pentru ultimele detalii, scenografa Natalia Kornilova mărturisea că de 11 ani colaborează cu mare plăcere cu echipa de la Teatrul „Oleg Danovski” din Constanța.

„Îmi place mult să lucrez cu ei, îi iubesc și îi stimez pe toți, în frunte cu Horațiu Cherecheș. Dar și colectivul din atelier, cu ajutorul căruia este posibil acest spectacol, o frumoasă poveste de dragoste. Oamenii care au lucrat la această premieră, dar care nu apar pe scenă, prin munca lor am reușit să transpunem un miracol”.

„Horațiu Cherecheș reușește să ne pună în valoare calitățile!”

Poate cea mai grea partitură a acestei premiere – Frumoasa – va fi susținută de o balerină pe cât de sensibilă, pe atât de talentată –Irina Ganea Mihaiu. Deși mai sunt trei zile până la marea premieră, ca un adevărat artist, Frumoasa Irina a intrat în pielea personajului său atât de profund încât cu greu își mai poate stăpâni emoțiile. A vorbit însă despre plăcerea de a munci cu un coregraf de talia lui Horațiu Cherecheș „care atunci când coregrafiază ține cont de calitățile dansatorului din fața lui și de fiecare dată reușește să-l pună în valoare, iar acest lucru ne ajută enorm, pentru că reușim să ne bucurăm de momentul nostru pe scenă și să dansăm cu cea mai mare plăcere. Niciun balet nou nu este ușor, niciun rol nou nu este ușor, pentru că înainte de a-l interpreta presupune să-l cunoști ca să ți-l însușești și să-l redai publicului așa cum trebuie ca să-l înțeleagă și să empatizeze cu tine. Iar aceasta nu este posibil decât cu foarte multă muncă, zi de zi, oră de oră, minut cu minut, când încercăm să ne descoperim pe noi înșine, să ne descoperim rolul și pas cu pas să alcătuim acel întreg pe care să-l oferim publicului”.

Irina Ganea Mihaiu îl va avea ca partener, în rol principal – Bestia, pe tânărul balerin Bogdan Bîrsănescu, despre care am aflat că a evoluat fulminant într-un timp foarte scurt. Iar drept răsplată, maestrul Cherecheș i-a oferit această șansă.

Un alt tânăr balerin cu o evoluție remarcabilă este și Ryan Brown, interpretul tatălui Frumoasei, mărturisea că a fost foarte interesant să lucrezi la punerea bucată cu bucată a spectacolului, în sala studio, fără lumini, fără costume, gândindu-te oare cum vor funcționa împreună. „Precum un puzzle, am reușit să aducem pe scenă o poveste. Rolul meu nu presupune numai dans, dar și actorie, interpretare în același timp, pentru a sugera personajul”.

Mizuki Kubota, interpreta trandafirului, declara că a fost surprinsă când i s-a propus acest rol și mult timp a încercat să-și imagineze cum va transpune pe scenă, în pași de dans ceva ce nu aparține… umanului, ceva static, dar cu ajutorul lui Horațiu Cherecheș a creat un personaj foarte special.

Așteptăm cu mari emoții premiera națională de la Constanța și vom reveni cu povestea din spatele cortinei, adică ceea ce a însemnat pentru maestrul Horațiu Cherecheș această provocare. SUCCES!

Iar cei care nu au reușit să prindă un bilet la premieră, se pot bucura de acest spectacol vineri, 15 iunie, când se va juca din nou, la cererea spectatorilor!

Ultimele articole