Teatrul Naţional de Operă şi Balet Oleg Danovski Constanţa

Ministerul Culturii și Patrimoniului Național

Contact

Adresă:Str. Mircea cel Bătrân, nr. 97, Constanța, România

Secretariat: (+4) 0241 480-300 / Fax: 004.0241.615.080

Studii Muzicale: 004.0241.480.301

Agenţia de bilete - Rezervări: (+4) 0241 481-460

Program agenţie: Luni-Vineri: 10-17

+

La iniţiativa ZIUA de Constanţa Aida Abagief, din nou pe scenă, după 30 de ani – „Această zi n-am s-o uit niciodată“

 

Cu aplauze nenumărate şi intense, minute în şir, a început seara de joi, la Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“. Mai mult, publicul din sală, numeros şi entuziasmat, s-a ridicat în picioare pentru a o primi aşa cum se cuvine pe soprana Aida Abagief, cea care, timp de aproape trei decenii (1960-1987), a strălucit pe scena constănţeană, creând personaje memorabile în compania unor parteneri de excepţie. A urcat pe scenă în aplauzele tuturor, după 30 de ani de absenţă. 

Cotidianul ZIUA de Constanţa, organizator al evenimentului, i-a acordat sopranei Aida Abagief o diplomă de excelenţă, în semn de înaltă recunoaştere şi apreciere pentru întreaga sa carieră închinată artei lirice româneşti şi internaţionale, artista impunându-se ca un exponent de prim rang al şcolii româneşti de canto şi contribuind, pe această cale, la promovarea României şi a oraşului natal, Constanţa, în lume.

Înainte de a intra în sala de spectacole, publicul meloman a „întâlnit-o“ pe Aida Abagief în foaier, zâmbind din zeci de fotografii alb-negru, de sub faldurile bogate ale rochiilor de bal şi de gală, în compania selectă a partenerilor săi de scenă. Fotografiile, afişele şi caietele-program cu care publicul a fost întâmpinat reprezintă doar o mică parte din donaţia pe care Aida Abagief a făcut-o cotidianului ZIUA de Constanţa, ca parte componentă a amplului fond documentar online „Dobrogea de ieri şi de astăzi“, pe care publicaţia îl va dărui în curând cititorilor săi, alături de alte fotografii (de presă), ilustrate, cărţi vechi despre Dobrogea, facsimile, hărţi, manuscrise, afişe.

După „întâlnirea“ – evocare din foaier, publicul a păşit în sala teatrului, în care se aflau foşti colegi, elevi şi studenţi, dar şi admiratori ai distinsei soprane. Pe fundalul scenei au fost proiectate imagini fotografice cu Aida Abagief pe scenă, în compania unor parteneri celebri, precum: Ion Dacian, David Ohanesian, Nicolae Herlea, Vasile Pascali, Ilie Gănţoiu, Sofronie Cadariu

După aplauzele destinate Aidei Abagief, care a păşit pe scenă alături de fostul ei partener de scenă Florin Diaconescu, soprana şi profesoara de canto de la Facultatea de Arte a Universităţii „Ovidius“ Nicoleta Ardelean şi jurnalista Aurelia Lăpuşan, amfitrioana evenimentului, directorul Teatrului „Oleg Danovski“, Daniela Vlădescu, a apreciat iniţiativa ZIUA de Constanţa de a sărbători celebrităţile scenei lirice, amintind şi de momentele dedicate tenorului Vasile Moldoveanu. Deoarece seara Aidei Abagief a fost inclusă în seria evenimentelor dedicate celor 60 de ani de la înfiinţarea Operei constănţene, Daniela Vlădescu a făcut un scurt istoric al instituţiei aniversate, amintind de membrii fondatori şi realizând o paralelă între anii 1957 şi 2017. Evocări dintr-un „cuib de rândunică“  „La începutul acestui teatru, orchestra avea 39 de membri. Anul acesta, orchestra filarmonicii şi a operei are 37. Corul avea 40 de angajaţi, anul acesta, corul Filarmonicii şi al Operei, împreună, are 20 de angajaţi. Baletul avea 17 balerini la începuturi, acum, baletul nostru, marele balet «Fantasio», împreună cu baletul Operei, are 14 angajaţi. Acum avem opt solişti. Este o tristeţe, este o nedreptate care nu ni se cuvenea, deoarece teatrul a rezistat datorită celor care l-au condus în aceşti 60 de ani, datorită maeştrilor dirijori, datorită regizorilor, scenografilor, maeştrilor de balet şi tuturor artiştilor care au pus umărul pentru a face cultură, şi frumos, şi operă, şi bine în acest oraş. (…) De aceea, mulţumesc din tot sufletul tuturor celor care au susţinut cultura constănţeană, care nu au prididit să muncească cu bani, fără bani, doar pentru bucuria publicului. Eu am asemuit acest teatru unui cuib de rândunică, pentru că un cuib se construieşte greu“, a spus soprana Daniela Vlădescu.

A urmat un duet cu baritonul Elizeu Simulescu din opera „Bărbierul din Sevilla“, de Rossini, înregistrat în 1961, sub bagheta lui Constantin Daminescu, apoi a luat cuvântul jurnalista Aurelia Lăpuşan, care a ţinut să precizeze, înainte de a face o succintă prezentare a bogatei cariere a Aidei Abagief: „Vă rog să-mi permiteţi, înainte de toate, să-mi exprim deosebita preţuire, admiraţie şi recunoştinţă faţă de publicaţia ZIUA de Constanţa, care reuşeşte nu numai să aducă în casele dvs. ştiri calde, ci şi să creeze, să construiască şi evenimente culturale“. „Un glas amplu, strălucitor şi o tehnică perfectă“  După un intermezzo muzical – Aida Abagief interpretând aria Norinei, din opera donizettiană „Don Pasquale“, în anul 1964, tot sub bagheta maestrului Daminescu -, a luat cuvântul soprana Nicoleta Ardelean.

„Permiteţi-mi să vă mărturisesc bucuria ce-mi animă sufletul, că am onoarea să vorbesc despre Aida Abagief, o mare cântăreaţă şi profesoară. Nu am avut plăcerea de a o asculta pe scenă, dar toate înregistrările relevă o cântăreaţă cu glas amplu, strălucitor şi o tehnică perfectă“, a spus Nicoleta Ardelean. Aceasta a făcut o prezentare a carierei sale pedagogice, la Liceul de Arte Constanţa şi apoi la Universitatea „Ovidius“, Departamentul de Arte, devenit Facultate de Arte. „În semn de preţuire, cinstire şi mulţumire pentru ceea ce a făcut pentru specializarea Interpretare muzicală – Canto, în calitate de profesor fondator şi de cadru didactic, Consiliul Facultăţii de Arte a hotărât ca, începând cu data de 13 aprilie 2016, o sală a instituţiei să-i poarte numele pentru ca generaţiile viitoare să-şi aducă aminte de această mare actriţă, maestră a pedagogiei vocale“, a spus Nicoleta Ardelean.  Recunoaştere academică   Apoi a invitat-o pe scenă pe prof. univ. dr. Daniela Hanţiu, decanul Facultăţii de Arte, care i-a înmânat Diploma de Excelenţă şi medalia omagială Ovidius din partea Universităţii „Ovidius“, pentru contribuţia adusă la dezvoltarea învăţământului universitar constănţean în domeniul artelor şi implicarea deosebită în formarea tinerelor talente.

„Teatrele sunt aidoma fiinţelor vii: au certificate de naştere, au perioade în care cresc, au perioade de prăbuşire, perioade de umbră, uneori asupra lor au loc atacuri…“. Aşa şi-a început discursul tenorul Florin Diaconescu, amintind de anii de glorie ai teatrului constănţean – „Fantasio“, Dramatic şi Liric -, menţionând nume precum: Ilona MoţicaIleana PloscaruDan HerdanAurora şi Sandu SimionicăEmil Bârlădeanu. „În efervescenţa muzicală a acelor vremuri, «Perla Coroanei» se numea Aida Abagief“. El a mărturisit că a învăţat foarte multe de la marea soprană fermecătoare, generoasă, cu voce extraordinară, siluetă admirabilă şi chip expresiv, care aborda roluri foarte dificile, la un nivel foarte înalt. „Îi datorez enorm. Ea m-a învăţat regulile cantoului (…), ea mi-a dat cheile extraordinare ale acestei profesii. Ea m-a adus aici în urmă cu 49 de ani. Am fost unul dintre fericiţii prieteni ai familiei sale“, a spus tenorul Florin Diaconescu, profund îndatorat.

A urmat faimoasa arie „Vissi d’arte“, a Floriei Tosca, apoi Aida Abagief s-a adresat publicului: „Stimat public, pentru mine, seara aceasta este cea mai fericită. (…) Eu am trăit pentru scenă, am trăit să îndeplinesc un vis al tatălui meu, care, când m-am născut, a spus: «O va chema Aida şi va fi cântăreaţă de operă: frumoasă, iubită de lume». Dragă tată, ţi-am împlinit visul“.

Îndrăgita soprană a evocat momentele venirii sale la Constanţa. „Eu mă simt constănţeancă. Am uitat că am fost născută la munte, la Comarnic, în 1936. N-am să uit niciodată ce viaţă frumoasă am avut aici. Chiar dacă am 81 de ani, chiar dacă am rămas singură – fără tată, fără mamă, fără frate, fără soţ. Dar nu sunt singură, sunt cu dvs. Această zi n-am s-o uit niciodată. (…) Dragul meu public, pentru mine, ziua aceasta este cea mai mare bucurie. N-am crezut că după atâţia ani am să mai apar aici. (…) Nu vă daţi seamă ce bucurie am avut când am intrat în teatru, când au venit o sumedenie de colegi, de foşti colegi, care m-au sărutat, m-au îmbrăţişat“.

La finalul întâlnirii, pe scenă a urcat şi viceprimarul Constanţei Costin Răsăuţeanu, care a dorit să onoreze această mare voce a teatrului liric constănţean, printr-o diplomă de excelenţă.

„Astăzi, Constanţa îşi recunoaşte valorile, astăzi, Constanţa se îndreaptă cu faţa către adevăratele valori, către identitate, către cultură, către frumos, către oameni care au clădit oraşul nostru, dar, mai mult decât atât, au clădit şi istoria oraşului nostru. Astăzi, cu recunoştinţă şi admiraţie, îi aducem laudatio distinsei doamne Aida Abagief pentru talentul, existenţa, opera cu care a încântat generaţii întregi făcându-ne parcă viaţa mai frumoasă şi mai armonioasă. Vreau să vă transmit, de asemenea, gândurile bune, pline de admiraţie şi de respect ale primarului Decebal Făgădău, pentru tot ce aţi făcut pentru oraşul nostru. Mă înclin în faţa dvs., vă doresc sănătate, la mulţi ani şi să ne vedem cu bine cu ocazia altor evenimente. De asemenea, vreau să felicit iniţiativa redacţiei ZIUA de Constanţa pentru nobilul eveniment pe care l-a creat“, a spus viceprimarul Răsăuţeanu.

Totodată, fostul director al Departamentului de Arte al Universităţii „Ovidius“, apoi decan al Facultăţii de Arte, prof. univ. dr. Ibram Nuredin, prezent în sală, a ţinut să spună, pentru ZIUA de Constanţa: „A fost o seară minunată, desăvârşită sub aspect estetic, emoţional şi muzical. Când m-am întâlnit cu soprana Aida Abagief, atât personal, cât şi în holul Operei, prin intermediul expoziţiei documentare cu fotografii, afişe şi caiete-program donate redacţiei ZIUA de Constanţa. E foarte important că se sărbătoresc şi 60 de ani de la crearea Operei din Constanţa. Aida este o personalitate a vieţii noastre culturale. I-am admirat şi apreciat naturaleţea şi expresivitatea vocii, inteligenţa emoţională şi interpretativă, pe fondul unei culturi muzicale deosebite.

Ca interpretă, a dat dovadă de ştiinţa cântului, precizie, tonuri, nuanţe unice. Interpretarea şi prezenţa ei pe scenă au fost întotdeauna un eveniment pentru publicul iubitor de operă. A fost un pedagog desăvârşit, cărămidă de temelie pentru înfiinţarea specializării Canto-interpretare muzicală a Facultăţii de Arte, om generos, cald, care şi-a apropiat studenţii, i-a îndemnat cu răbdare si perseverenţă.

În anul 2001, de când Departamentul de Arte şi apoi Facultatea de Arte au început să organizeze Zilele Artelor – un preambul la Primăvara Artelor -, care se desfăşurau în luna mai, un şir de manifestări culturale şi educaţionale (recitaluri de muzică, vernisaje, lansări de carte didactică, sesiuni de comunicări ştiinţifice, spectacole de teatru, concerte de muzică corală), am lansat CD-ul Aidei Abagief, cu arii de opere din perioada 1961-1977. Banii obţinuţi din vânzarea lui au intrat in fondul Departamentului de Arte, pentru plata taxelor unor studenţi merituoşi. Acest gest spune foarte multe despre generozitatea doamnei Aida Abagief“. Vervă, operetă şi… şampanie   Momentul Aida Abagief, îndelung aplaudat, s-a încheiat cu opereta „Liliacul“, de Johann Strauss-fiul, cu o distribuţie de excepţie, în amintirea spectacolului cu care Opera constănţeană şi-a făcut debutul, pe 24 martie 1958. De această dată, pe scenă au urcat, sub bagheta maestrului Radu Ciorei, artiştii bucureşteni Doina Scripcaru – Rosalinda, Florin Diaconescu – Frosch, Stefan Popov – Falke, Orest Pîslariu – Franck, Daniel Madia – Alfred, Cosmin Marcovici, din Iaşi – Gabriel Eisenstein, dar şi artişti lirici tomitani Laura Eftimie – Adele, Lucia Mihalache – prinţul Orlofsky, Gabriela Dobre – Ida, Marius Eftimie – dr. Blind şi Robert Safta – Ivan.

Sursă foto: ZIUA de Constanţa

Ultimele articole